20. september 2010

Foccacia

I dag stod det grønnsaksuppe på menyen her i huset. Det har vært en regnfull dag og dagen ble et hakk bedre da jeg fant ut at jeg hadde Foccacia i fryseren. Så godt ved siden av suppe.

Den oppskriften jeg bruker har jeg fått av ei venninne og den er alltid en suksess. For to helger siden bakte jeg to store til pappa sin 50 års feiring. Er mange som har spurt meg om oppskriften så her kommer den.



Foccacia


15 del hvetemel eller en blanding av grovt og fint

1 pk tørrgjær

2 ts salt

Dette blandes sammen

8 dl lunket vann

1 ss sukker,honning eller to suketter røres ut i vannet

3 ss olovenolje

Blandes i det tørre


Bland alle ingrediensene sammen ,men ikke elt deigen for den skal være grøtete.Deigen heves i bakebollen i 30 minutter med litt olivenolje over. Etter en halvtime helles deigen over i langpanne (jeg bruker en liten en,skal du bruke en stor lag dobbel deig) og hev videe i 20 minutter.Før steking hell olivenolje og dryss halvsalt over. Jeg liker også å ha på soltørka tomat,hvitløk, oliven og fetaost. Man kan også bruke rosemarin,pesto,hvitløk,løk,cherry tomater eller andre urter etc ove.

Foccacian skal stekes på 200 grade i 30 minutter.


Enjoy :)



1 kommentar:

  1. Takk som deler, denne må jeg prøve. Hørtes godt ut med grønnsaksuppe til.

    (: Nattaklem

    SvarSlett