9. desember 2010

Brente Mandler


Her om dagen lagde jeg brente mandler. Det er jo så godt og koselig å gi bort som en liten julehilsen. Dessuten lukter det fantastisk godt når man lager det.Jeg har laget en liten pose vær til naboene mine her i blokka. Koselig kunne ønske god jul og så setter jeg pris på dem,hyggelige folk.
Har laget ganske mye så er nok flere som også får en liten julehilsen før jul.



Jeg fant en oppskrift i bladet KK sitt oppskrift bilag og det var en veldig enkel og grei oppskrift.Ikke tok det langt tid heller.

Oppskriften er som følger :
2 dl vann
300 g sukker
400 gram storespanske mandler (viktig med store ,ellers blir massen litt for tynn)
2ts eddik
1ss margarin

Kok vann,sukker,eddik og mandler til en tykk sirup i en tykkbunnet gryte. Det tar ca.5-10 minutter. Tilsett margarin og rør den inn. Hell alt ut på bakepapir og skill mandlene fra hverandre med en treslev.Avkjøl dem før du rister dem på en bakeplate ved 200 grader til de er mørke og gyllne,men ikke brente. Avkjøl på bakepapir før du har dem på glass,oppbevarer dem i en boks eller i en papirpose. Enjoy :)


















Klem fra Elin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar